Pàgines

18 de gener del 2016

Noves tendències: Ser productiu implica ... ."tomàquet"?

Els tècnics de prevenció, en el vector d'ergonomia sovint promovem mesures organitzatives que fomenten les micropauses per millorar les condicions laborals i reduir riscos ergonòmics. I donen exemple els Consultors de PRL en aquest aspecte? Existeixen estudis com el del Laboratori de Comportament Humà de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) que ens mostren que els descansos poden incrementar la productvidad en tasques de requeriment mental. En el món dels SPA i de la Consultoria en general no sol estar del tot ben vist fer alguns descansos diaris, si s'associen a la productivitat. I la nostra pregunta és, com diria "Mou", ¿per què han de ser dolents els microdescansos per al rendiment productiu? Si ho mirem des de l'aspecte de la concentració en tasques d'exigència cognitiva, el seu bon funcionament ha de ser gestionat i cuidat, i fins i tot així ho demanem en les nostres Avaluacions de riscos psicosocials i Ergonòmiques. Igual de fonamental per al benestar de la nostra concentració ha de ser l'ambient i la comunicació, com la bona dinàmica dels descansos durant i entre tasques, per d'aquesta manera facilitar una recuperació de les capacitats dels tècnics. S'hauria ensenyar als membres dels equips de treball a gestionar adequadament aquestes micropauses i implantar quan:


  • Tenim aquests dies "Disney" on la ment està en altres mons i no et permet entrar en matèria de forma efectiva
  • Quan la nostra concentració pot requerir ser gestionada i protegida per endavant.
  • En els moments toca encarar tasques de llarga exigència o dedicació com informes densos i extensos com Avaluacions de risc amb molts llocs de treball diferents, preparació de sessions formatives noves i de llarga durada, ... ..
  • En tècnics que tenen tendència a ser seduïts fàcilment per distraccions quotidianes i banals.
  • En treballs preventius en equip on tots heu de seguir el mateix ritme laboral.
  • Una de les Tècniques més populars, i encara poc utilitzades en els nostres "lars" és la Tècnica de l'Pomodoro. Aquesta tècnica en general exposa la necessitat de pauses breus, repetides i periòdiques (de 5 min) cada 25 min de tasca concreta per millorar la capacitat de concentració.


Podem esquematitzar aquesta tècnica en 6 passos bàsics:


  1. Selecciona i Planificar correctament la tasca a realitzar (Informe d'Avaluació de Riscos d'empresa XXX)
  2. Activa el compte enrere del nostre smartphone en 25 min, amb alarma final d'avís.
  3. No cedir a distraccions respecte a tasca iniciada en aquests 25 min fins que l'alarma soni
  4. Descansar d'aquesta tasca planificada 5 minuts
  5. Al cap dels 5 minuts de descans tornar a la tasca (amb voluntat).
  6. Allargar el descanos entre 15 i 20 minuts cada 4 descansos de 5 minuts.


No hem d'oblidar que hem de mantenir unes pautes bàsiques sota l'objectiu de ser productiu:

- Ha d'existir una certa flexibilitat, ja que no haurem de fer una pausa si estem a punt d'acabar una tasca. Hi ha qui allarga aquests intervals de 25 min de la Tècnica Pomodoro original a 55 o 60minutos (versió estesa)

- Tampoc serem rigorosos amb la pausa si estem en procés creatiu oa punt de la solució d'un problema. Es poden fer descansos de 10 minuts cada hora i de 15 cada dues hores ('versió extended')

- No hem d'oblidar el treball en equip. Si ens toca pausa però l'equip ho requereix, podrà esperar la nostra pausa.

- I el més important serà tornar a la feina després de la pausa. Ajuda haver previst les tasques següents a la pausa, abans d'iniciar-les, anotant-les en un paper o en el nostre dispositiu mòbil.

Per desenvolupar aquesta tècnica Pomodoro original, ja existeixen eines 2.0 amb APP 's al nostre abast com Pomodoro Time (per Mac i iOS) o Clear Focus (Android), que ens permeten cronometrar i fer mètriques de l'aplicació d'aquesta tècnica.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si us plau, recordeu que si voleu que us respectin heu de ser respectuosos. El Bloc es reserva el dret de suprimir els comentaris ofensius. Moltes gràcies.